از هر چهار بار، سه بار، دوستان فیسبوک شما وقتی پیوندی به محتوای سیاسی به اشتراک میگذارند، تیتر را نمیخوانند.
کارشناسان می گویند که این تا حدودی تعجب آور است – و کاملاً ترسناک.
اس. شیام ساندار، استاد تأثیرات رسانه ای در دانشگاه ایالتی پن، هشدار داد افرادی که بدون کلیک به اشتراک می گذارند، ممکن است ناخواسته به دشمنان متخاصم کمک کنند تا بذر تفرقه و بی اعتمادی بپاشند.
ساندار، نویسنده مسئول مطالعه جدید که در 19 نوامبر در ژورنال Nature Human Behavior منتشر شد، گفت: «پردازش سطحی تیترها و تارها می تواند خطرناک باشد، اگر داده های نادرست به اشتراک گذاشته شود و مورد بررسی قرار نگیرد.
او در یک بیانیه خبری در ایالت پن افزود: “کمپین های اطلاعات نادرست یا اطلاعات نادرست با هدف کاشتن بذر تردید یا مخالفت در یک دموکراسی – دامنه این تلاش ها در انتخابات 2016 و 2020 آشکار شد.”
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محتوای به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی، تیم او بیش از 35 میلیون پست عمومی حاوی لینک های به اشتراک گذاشته شده در فیس بوک را بین سال های 2017 تا 2020 تجزیه و تحلیل کرد. این پیوندها شامل محتوای سیاسی از هر دو طرف طیف بود – و بدون کلیک بیشتر از آن به اشتراک گذاشته شد. محتوای بی طرف سیاسی
در حالی که این مطالعه محدود به فیس بوک بود، محققان گفتند که یافته های آنها احتمالاً برای سایر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی نیز صدق می کند.
داده های تجزیه و تحلیل با همکاری شرکت مادر فیس بوک، متا، ارائه شده است.
این شامل اطلاعات جمعیتی و رفتارهای کاربر، از جمله “امتیاز وابستگی صفحه سیاسی” بود. این با شناسایی صفحاتی که کاربران دنبال می کنند مشخص شد.
کاربران در یکی از پنج گروه قرار گرفتند – بسیار لیبرال، لیبرال، بی طرف، محافظه کار و بسیار محافظه کار.
سپس محققان از هوش مصنوعی برای یافتن و طبقهبندی اصطلاحات سیاسی در محتوای پیوندی استفاده کردند و محتوا را در همان مقیاس، بر اساس تعداد اشتراکگذاریها از هر گروه وابسته، امتیاز دادند.
محققان یکی یکی 8000 پیوند را به صورت دستی مرتب کردند و محتوا را سیاسی یا غیرسیاسی تشخیص دادند. این داده ها الگوریتمی را آموزش داد که 35 میلیون لینک را که بیش از 100 بار توسط کاربران فیس بوک در ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده بود، تجزیه و تحلیل می کرد.
از آن تحلیل، الگویی ظاهر شد که در سطح فردی صادق بود.
یوجین چو اسنایدر، یکی از نویسندگان این مطالعه، استادیار علوم انسانی و علوم اجتماعی در نیوجرسی، گفت: «هرچه همسویی سیاسی محتوا به کاربر – چه لیبرال و چه محافظهکار – نزدیکتر باشد، بیشتر بدون کلیک به اشتراک گذاشته میشود. موسسه فناوری. آنها صرفاً چیزهایی را ارسال می کنند که در ظاهر با ایدئولوژی سیاسی آنها موافق است، بدون اینکه متوجه شوند که ممکن است گاهی اطلاعات نادرست را به اشتراک بگذارند.»
متا همچنین دادههایی را از یک سرویس بررسی حقایق شخص ثالث ارائه کرد که بیش از 2900 پیوند به محتوای نادرست را علامتگذاری کرد.
بر اساس این مطالعه، در مجموع، این پیوندها بیش از 41 میلیون بار بدون کلیک بر روی آنها به اشتراک گذاشته شده است.
از این تعداد، 77 درصد از کاربران محافظه کار و 14 درصد از کاربران لیبرال بودند. محققان دریافتند تا 82 درصد از لینکها به اطلاعات نادرست از حوزههای خبری محافظهکارانه بوده است.
ساندار گفت که پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانند اقداماتی را برای محدود کردن اشتراکگذاری بدون کلیک انجام دهند – برای مثال، کاربران میتوانند قبل از اشتراکگذاری، تأیید کنند که محتوا را به طور کامل خواندهاند.
ساندار گفت: «اگر پلتفرمها هشداری مبنی بر اینکه محتوا ممکن است نادرست باشد را اجرا کنند و باعث شود کاربران خطرات ناشی از این کار را بپذیرند، ممکن است قبل از اشتراکگذاری به افراد کمک کند.
او افزود، با این حال، کمپین های عمدی اطلاعات نادرست را متوقف نمی کند.
ساندار گفت: «دلیل این اتفاق ممکن است این باشد که مردم فقط با اطلاعات بمباران میشوند و از فکر کردن به آن دست نمیکشند. “امیدواریم که مردم از مطالعه ما یاد بگیرند و سواد رسانه ای، دیجیتالی باهوش تر و در نهایت از آنچه که به اشتراک می گذارند آگاه تر شوند.”
منبع:usnews