یک مدرسه گرامر به دنبال جمعآوری «بودجه قابل توجه» با افتتاح مدارس وابسته در خارج از کشور است، بازاری که بخش مستقل آن را تحت سلطه خود دارد.
مدرسه ملکه الیزابت که یک گرامر پسرانه در هرتفوردشایر است، قصد دارد دو مدرسه شهریه در هند و مدرسه سوم در امارات متحده عربی افتتاح کند.
Global Education (GEDU)، یک شرکت شریک خصوصی، سرمایه گذاری را فراهم کرده و مدارس را اداره می کند.
اما گرامر نام، نام تجاری و «ارزشها و روششناسی» آموزشی، از جمله طراحی یک برنامه درسی «مناسب با مکان» خود را اجاره میدهد. از هر سودی نیز سهم خواهد گرفت.
با این حال، کارشناسان مالی خواستار احتیاط شده اند زیرا می گویند این طرح به آنچه در قوانین تامین مالی آکادمی مجاز است نزدیک است.
اعتقاد بر این است که این می تواند اولین مدرسه دولتی باشد که یک مدرسه وابسته در خارج از کشور راه اندازی می کند. طرح های مشابه در مدارس دیگر با جنجال خاتمه یافت.
“صندوق های سرمایه ای قابل توجه”
ملکه الیزابت که در سال 1573 تأسیس شد، یکی از اولین آکادمی های مبدل در سپتامبر 2010 بود.
انجمن والدین مدرسه، The Friends of Queen Elizabeth’s School – یک موسسه خیریه ثبت شده – یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت، FQE International Enterprises Ltd، برای مدیریت جنبه تجاری این مشارکت راه اندازی کرده است.
در اسناد این شرکت که در این ماه ثبت شد، آمده است که “خدمات مشاوره آموزشی و اجاره مالکیت معنوی” را ارائه خواهد کرد.
GEDU، یک شرکت بریتانیایی که مدارس را در 12 کشور اداره می کند، بر مدارس جدید نظارت خواهد کرد. اما FQE بخش سود خود را “صرفاً برای فرصت های آموزشی بیشتر” به مدرسه تقدیم می کند.
ملکه الیزابت نمی گوید چقدر سود انتظار می رود. اما درآمد «به مرور زمان در پروژههای مخارج سرمایهای مهم، از جمله تسهیلات جدید و بهبودیافته، سرمایهگذاری خواهد شد».
بازار 100 میلیون پوندی
این یک بازار سودآور است. بر اساس گزارش انجمن سیاست آموزش خصوصی در اواخر سال، چهل مدرسه خصوصی بریتانیایی با وضعیت خیریه، بین سالهای 2011-12 و 2020-2021 به طور کلی 98.2 میلیون پوند از پردیسهای ماهوارهای خارج از کشور سود کسب کردند.
PEPF دریافت که تنها در سالهای 2020-2020، 9 مدرسه خصوصی بریتانیا هر کدام بیش از 1 میلیون پوند از این ترتیبات سود کردند و چهار مدرسه بانکی بیش از 2 میلیون پوند داشتند.
هیلاری گلداسمیت، یکی از رهبران کسبوکار مدرسه، گفت گرامرهای «بسیار موفق» میتوانند «به راحتی بخش مستقل را از نظر بازار تصاحب کنند، پس چرا این کار را نکنند؟»
نگرانی اخلاقی این است که آیا بودجه دولتی از این سرمایه گذاری حمایت می کند یا خیر.
ملکه الیزابت در یک بیانیه مطبوعاتی ضمن اعلام این اقدام گفت: “باز کردن مدارس وابسته در خارج از کشور یک مدل ثابت برای مدارس مستقل پیشرو در بریتانیا است، اما اعتقاد بر این است که این اولین بار است که یک مدرسه دولتی بریتانیا این مسیر را دنبال می کند.” این سازمان اصرار داشت که هیچ کمک مالی دولتی در کار نخواهد بود.
دیگرانی که طرح های مشابهی را امتحان کرده اند در آب داغ فرود آمده اند. گرامر سنت اولاو در جنوب لندن قبلاً برنامه های خود را برای افتتاح مدارس خصوصی مرتبط در چین متوقف کرده بود.
رهبران سابق مدرسه شرکتهای محدودی را به نام خود تأسیس کردند و به مالکیت معنوی مدرسه مجوز دادند. اما این شرکت ها پس از تحقیقی که توسط شورای بروملی در سال 2018 انجام شد، بسته شدند.
این تحقیق گفت: «هیچ مدرسهای نمیخواهد [رهبران] آن زمان زیادی را صرف چیزی کنند که هیچ سود مستقیمی برای دانشآموزان ندارد».
در همین حال، دولت در حال تعقیب رهبران مدرسههای شرکت متلاشی شده است تا 2.8 میلیون پوند از «وجوه عمومی از دست رفته» را بازیابی کنند.
اسناد دادگاه نشان می دهد که الیاس آکیلئوس، مدیر اجرایی سابق آن، “پروژه های تجاری داخلی و بین المللی” را در چین و غنا در حالی که در تراست استخدام می کرد، دنبال می کرد. آکیلئوس گفت که این اتهامات “گمانه” هستند.
نگرانی های حقوق بشر
اساسنامه مدرسه بیان میکند که هدف این تراست به طور خاص به موارد زیر محدود میشود: پیشرفت برای آموزش منافع عمومی در بریتانیا.
Micon Metcalfe، یک کارشناس امور مالی مدرسه، این سوال را مطرح کرد که آیا استفاده از شهرت نام تجاری خود برای چیزی خارج از هدف خیریهاش میتواند این موضوع را نقض کند.
قوانین تأمین مالی آکادمی همچنین بیان میکند که «تراکنشهای جدید، مشاجرهآمیز و/یا عواقبی» باید همیشه برای تأیید به آژانس تأمین مالی آموزش و مهارت ارجاع شود.
مدرسه گفت با آژانس مشورت شده و هیچ اعتراضی نداشته است.
متکالف اضافه کرد: «یک دیدگاه ممکن است خوب باشد که راه جدیدی برای جمع آوری پول باشد.
یکی دیگر از اینها این است که آیا یک دبیرستان بریتانیا باید خود را با آموزش در کشورهایی (مانند امارات) که سابقه ضعیفی در زمینه حقوق بشر دارند مرتبط کند؟
سخنگوی این مدرسه گفت: «ما می دانیم که مشکلات فرهنگی برای صادرات برندهای آموزشی بریتانیا به کشورهای دیگر وجود دارد.
با این حال، ما معتقدیم که ارائه آموزش بریتانیایی میتواند عامل قدرتمندی برای تغییر در نسل جوان کشورهایی باشد که این مشارکت در آنها فعالیت میکند.
ملکه الیزابت در استخدام معلمان و تضمین کیفیت مشارکت خواهد داشت، اما گفت که هر مدرسه تیم رهبری و کارکنان خود را خواهد داشت. جدول زمانی در ماه های آینده اعلام خواهد شد.
منبع: schoolsweek