دو گروه حفاظت از حیات وحش علیه راه آهن BNSF به دلیل تاخیر در نهایی کردن طرح کاهش تعداد خرس های گریزلی محافظت شده فدرال که توسط قطارها در شمال غربی مونتانا و شمال آیداهو کشته می شوند، شکایت کرده اند.
WildEarth Guardians و مرکز حقوق محیط زیست غربی روز پنجشنبه در دادگاه فدرال در میسولا شکایت کردند و استدلال کردند که BNSF و سایر خطوط راه آهنی که از خطوط آنها استفاده می کنند، از جمله Amtrak، ده ها سال است که خرس های گریزلی را بدون مجوز تصادف می کشند. چنین مجوزهایی که بر اساس قانون گونه های در معرض خطر ایالات متحده مورد نیاز است، اجازه می دهد تعداد معینی از حیوانات محافظت شده در ازای تلاش های یک شرکت برای کاهش تلفات کشته شوند.
راه آهن BNSF می گوید که حتی با وجود نداشتن مجوز، اقداماتی را برای جلوگیری از مرگ خرس گریزلی انجام می دهد.
طبق دادخواستی که توسط گروههای حفاظت از حیات وحش ارائه شده است، اولین تلاشهای راهآهن برای دریافت مجوز برداشت تصادفی در سال 2004 آغاز شد و هنوز پس از گذشت 20 سال تکمیل نشده است.
سارا مک میلان، برنامه حیات وحش و سرزمینهای وحشی: «ما بسیار ناامید شدهایم که بعد از این همه سال، BNSF از تغییر رویههای تجاری خود برای جلوگیری از مرگهای غیرضروری گریزلیهای نمادین مونتانا که منجر به مرگ غمانگیز سه خرس در پاییز امسال شد، خودداری کرده است.» مدیر مرکز حقوق محیط زیست غربی در میسولا. هنگامی که یک شرکت تصمیم می گیرد در مرکز زیستگاه کلیدی یک گونه در معرض خطر فعالیت کند، باید مسئولیتی را برای انطباق رویه ها برای به حداقل رساندن اثرات آن بر این حیوانات بپذیرد.
مسیرهای مورد بحث در این پرونده بین شلبی، مونتانا، و سندپوینت، آیداهو، و بین شهرهای مونتانا کالیسپل و آبشار کلمبیا امتداد دارند. این مسیرها همچنین از دو منطقه بازیابی خرس گریزلی عبور می کنند: اکوسیستم تقسیم قاره ای شمالی – که شامل پارک ملی یخچال طبیعی و بیابان باب مارشال است – و اکوسیستم کابینت-یاک در شمال غربی مونتانا و شمال آیداهو. تخمین زده می شود که 1000 خرس گریزلی در اکوسیستم تقسیم قاره شمالی زندگی می کنند در حالی که 50 تا 60 خرس در کابینت-یاک زندگی می کنند.
پیشنویس طرح راهآهن در ژوئن 2020 برای کاهش تعداد خرسهای گریزلی کشته شده در ژانویه 2021 برای اظهارنظر عمومی ارائه شد، اما هنوز توسط خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده تأیید نشده است. راه آهن به دنبال مجوز هفت ساله است که به آن اجازه می دهد به طور متوسط 2.5 خرس گریزلی را در سال در ازای تلاش برای کاهش اعتصاب قطارها و کاهش سایر مرگ و میرهای ناشی از انسان خرس گریزلی در سایر نقاط اکوسیستم تقسیم قاره شمالی، بکشد.
BNSF، که مقر آن در فورت ورث، تگزاس است، همچنین گفت که انتظار دارد خرسهای گریزلی قبل از انقضای مجوز از فهرست گونههای در خطر انقراض حذف شوند و در صورت وقوع چنین اتفاقی، امکان تسکین یا تغییر شرایط آن باز است. مونتانا از دولت فدرال خواست تا در دسامبر 2021، قانون حفاظت از گونه های در خطر انقراض خرس های گریزلی در کوه های راکی شمالی را لغو کند و دولت بایدن در فوریه گفت که آن را بررسی خواهد کرد.
گروه های حفاظت از حیات وحش اعلامیه خود را برای شکایت به دلیل فقدان مجوز در ماه اکتبر ثبت کردند.
جو زوزولاک، سخنگوی آژانس، گفت که راهآهن طرح نهایی خود را ماه گذشته ارائه کرد و خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده انتظار دارد در اوایل سال آینده تصمیم بگیرد. این آژانس طرح نهایی ارائه شده توسط راه آهن BNSF را منتشر نکرده است.
سخنگوی لنا کنت در ایمیلی گفت، با وجود نداشتن طرح حفاظت از زیستگاه، راه آهن BSNF بسیاری از الزامات پیشنهادی خود را اجرا کرده است. اینها شامل برداشتن دانه های ریخته شده و دام های مرده و حیات وحش از مسیر می شود. کاهش پوشش گیاهی که ممکن است خرس گریزلی را جذب کند. کمک به تأمین مالی بیشتر مدیران خرس گریزلی برای ایالت و ملت بلک فیت؛ خرید یقه های رادیویی، سطل زباله ضد خرس و حصار برقی؛ و ارائه برنامه های آموزشی
راهآهن در طرح حفاظت از زیستگاه پیشنهادی خود گفت: «BNSF معتقد است که سطح کنونی انتقال به دلیل برخورد قطار اجتنابناپذیر است». بنابراین، طرح آن همچنین مواردی مانند آموزش شکارچیان برای تمایز بین خرسهای سیاه و گریزلی را برای کمک به جلوگیری از مرگهای تصادفی در جاهای دیگر همراه با پاکسازی کشتار زمستانی در امتداد خطوط راهآهن در هر بهار برای جلوگیری از جذب خرسهای گریزلی گرسنه که از خواب زمستانی بیرون میآیند، میطلبد.
این دادخواست استدلال میکند که راهآهن میتواند کارهای بیشتری انجام دهد، مانند کاهش سرعت قطارها در پیچها و در مناطق باریکی که خرسهای گریزلی ممکن است نتوانند از آنجا دور شوند و کاهش ترافیک قطار در سحر و غروب.
راهآهن BNSF در درخواست مجوز خود استدلال میکند که کاهش سرعت عملی نیست، زیرا باعث ایجاد نقاط خفه میشود که حمل و نقل کالا را برای هزاران مایل در اطراف منطقه مجوز کند میکند و خرسهای گریزلی در تمام ساعات روز توسط قطارها مورد اصابت قرار میگیرند. و شب
کنت گفت: “هدف BNSF حذف مرگ و میر قابل اجتناب خرس گریزلی و حفظ انطباق با قانون گونه های در معرض خطر است.”
منبع:independent